Vad är slitagevarnare på sommardäck?

slitagevarnare

Såhär kan slitagevarnare på sommardäck se ut

Har du hört talas om slitagevarna på sommardäck och undrar vad det är? Slitagevarnare på sommardäck visar mönsterdjupets status på sommardäcken. Närmast går det att beskriva slitagevarnare som små upphöjningar i mönsterspåret och när däcken är såpass slitna att dessa hamnar i nivå med däckets slitbana har man nått 1,6 mm i mönsterdjup och då är det hög tid att byta däcken. Har du ett mindre mönsterdjup än 1,6 mm på sommardäcken så ligger du under lagkravet och däckets egenskaper är kraftigt reducerade vilket bland annat leder till ökad risk för vattenplaning.

Mönsterdjup nya sommardäck

mönsterdjup nya sommardäck

Mönsterdjupet på nya sommardäck brukar vara 7-9 mm

Som du säkert vet vid det här laget så skall mönsterdjupet på sommardäck vara minst 1,6 mm. Men hur stort är mönsterdjupet på nya sommardäck? Detta beror lite på vilket märke man har på sina sommardäck men det vanligaste är att mönsterdjupet på nya sommardäck är mellan 7-9 mm. Allt eftersom däcken används så slits mönsterdjupet ner. Det är viktigt att mönsterdjupet är bra för att kunna leda bort vatten på underlaget och därmed minska risken för vattenplaning och ge ett i övrigt tillfredsställande väggrepp. Vi kan inte nog betona vikten av att ha bra mönsterdjup på sommardäcken!

olika mönsterdjup

Är det farligt med olika mönsterdjup?

Det är sällan som mönsterdjupet på däcken är exakt lika eftersom de slits olika hårt beroende på körsätt, bil och underlag. En allmän rekommendation är att de bästa däcken bör monteras bak eftersom de bakre däcken brukar ha större påverkan på körstabiliteten jämfört med de främre. Det är alltså mer allvarligt om man tappar fäste med de bakre däcken jämfört med de främre. Det man kan undra då är ju om det då är farligt att ha olika mönsterdjup på de olika däcken? Har man otillräckligt mönsterdjup dvs, under 1,6 mm, på sommardäck så är det naturligtvis farligt men i övrigt så behöver man inte överdriva risken med olika mönsterdjup då detta är ganska naturligt. Som alltid är det dock viktigt att planera sin körning och särskilt gäller detta då det är halt och blött ute.